Vitality, Heretics through to Road to Rio playoffs, ENCE and fnatic eliminated as EU Group A ends

Group A of ESL One: Road to Rio - Europe has come to a close with Vitality and Heretics moving on to the playoffs' lower bracket, while ENCE and fnatic have been eliminated.

Astralis ended up at the very top of the group after locking down their sixth win earlier today, with a head-to-head victory putting them ahead of NiP, who finished the group stage with the same score after winning the all-Swedish matchup against fnatic in the last round.

Although the two spots in the upper bracket semi-finals had been locked since the penultimate round, the third-fourth place, awarding teams a place in the lower bracket, was up in the air until the very last match, with Vitality, fnatic, ENCE, and Heretics all having a chance.

It was a good day for the Frenchmen

In the end, Vitality secured one of those spots after a straight-forward win against their compatriots. The other came down to a three-way tie between fnatic, ENCE, and Heretics, after each one lost their matchup in the last round, with Fabien "⁠kioShiMa⁠" Fiey and company clinching fourth place thanks to an extra map victory among the three teams.

The French side earned the lower bracket spot despite not being able to add any more wins to their tally after having started the group stage strong with three consecutive victories, spearheaded by fantastic performances from Bryan "⁠Maka⁠" Canda, who is currently the third-highest-rated player of the tournament.

Meanwhile, ESL Pro League Season 11 champions fnatic will have to come to terms with a disappointing showing that saw them record a 3-4 score in the group, good only for the 11th-12th place overall. On Tuesday, they and ENCE will face Group B's sixth and fifth-placed teams, respectively, in matches that will break down individual placings for an extra 100 points in the Regional Major Ranking.

The final standings of Group A look as follows:

France Bryan 'Maka' Canda
Bryan 'Maka' Canda
Age:
23
Team:
Rating 1.0:
1.04
Maps played:
747
KPR:
0.70
DPR:
0.65
APR:
0.11
France Fabien 'kioShiMa' Fiey
Fabien 'kioShiMa' Fiey
Age:
25
Team:
Rating 1.0:
1.01
Maps played:
1385
KPR:
0.67
DPR:
0.64
APR:
0.15
Online cs sucks
2020-05-09 23:28
#5
leaf | 
Spain aquacsgo 
how are u always first get a life
2020-05-09 23:29
#8
apEX | 
France MarcoXY 
ONLINE CS BEST CS
2020-05-09 23:29
bye Fnatic, karma for all those bm
2020-05-09 23:41
#47
apEX | 
France MarcoXY 
French cs best cs
2020-05-09 23:42
Fnatic Top1 KEKW
2020-05-09 23:45
#111
apEX | 
France MarcoXY 
Fnatic say bye to RTR
2020-05-10 09:05
#41
leaf | 
Spain aquacsgo 
imagine listening to snitch69
2020-05-09 23:39
Lol. Always First
2020-05-10 01:06
but aren't big better online
2020-05-09 23:31
Statistically BIG is way better on LAN
2020-05-09 23:32
probably because they don't attend that many lan events, they did good during Leipzig tho
2020-05-09 23:33
Well, there aren't many Lans going on at the moment. Yeah Leipzig was their first LAN with this lineup and they won it.
2020-05-09 23:34
yup, there is no lan at all actually
2020-05-09 23:38
german big fan online cs sucks best teams in the world should be anyone at anytime even online pick 2
2020-05-10 00:37
gg
2020-05-09 23:28
#3
leaf | 
Spain aquacsgo 
lol
2020-05-09 23:28
#4
ZywOo | 
France iNolake 
FRENCH ONLINE CS POG
2020-05-09 23:29
tough tiebreaker
2020-05-09 23:29
#7
apEX | 
France MarcoXY 
LESGOOOO
2020-05-09 23:29
LETSSSSGOOOOOOOOO
2020-05-09 23:32
#9
 | 
Guatemala Nicaraqua 
Yes Go Heretics , would love to see them at a major
2020-05-09 23:30
+1
2020-05-10 00:19
#10
 | 
Lithuania aikaz45 
lul remember when they said fnatic new era lul
2020-05-09 23:30
Why are heretics above?
2020-05-09 23:30
#17
 | 
France StickyRice 
Heretics 1-2 Fnatic Heretics 2-0 ENCE ENCE 2-0 Fnatic which means Heretics is +1 map in the 3way head to head, ENCE is +-0 and Fnatic is -1 map Fnatic 6th place finisher
2020-05-09 23:31
#21
 | 
Guatemala Nicaraqua 
Head to Head Heretics Fnatic 1-2 Heretics Ence 2-0 Ence fnatic - 2-0 Maps Heretics 3 Fnatic 2 Ence 2
2020-05-09 23:32
map difference. fnatic 2-1 heretics Heretics 2-0 ence ence 2-0 fnatic heretics 3-2 ence 2-2 fnatic 2-3
2020-05-09 23:32
Okay , still have a chance
2020-05-09 23:54
#114
 | 
Serbia LtN)) 
If they don't only hunt for knife kills they still have good chance i other 2 RtRs
2020-05-10 10:04
They dont only Hunt 4 that! Just 1 knive kill vs NiP , and that won them the round
2020-05-10 12:13
#12
 | 
Sweden ADAMAS_ 
GJ FNATIC
2020-05-09 23:30
#108
 | 
Germany LeopoldLoewe 
Yeah. I mean it is ok not the play well at EVERY singe Event they are playing and obviously it is ok to miss one playoff-circle. But it had to be the way to the Major, hasn´t it? Would have been too good for the fans to know them beeing there. It has to be a nervwrecking time every year full of hoping, bating nails and screaming at the screen. Wouldn´t be a Fnatic-Fan-at-the-major-experience without it :)
2020-05-10 08:57
#13
Maka | 
Lithuania maL0VAS 
fuck Heretics disappointed me in those last games but now there is some time for improvements
2020-05-09 23:30
ez 4 french cs
2020-05-09 23:31
#15
 | 
Brazil hugoooo 
lol Heretics... I think they have the smallest fanbase of all the teams attending
2020-05-09 23:31
Not really... I've only ever met 3 North fans in my life But all the frenchies seem to be rooting for Heretics
2020-05-09 23:43
smallest fanbases in rtr probably NORPH contact and CPH flames, Movistar carrying all the spanish fans
2020-05-10 00:21
#80
 | 
Germany Neckarstadion 
Yeah I don't think anyones cares about c0ntact. People only want Espiranto and otto to find better teams asap
2020-05-10 00:25
#81
 | 
Guatemala Nicaraqua 
norph stuck in tier 2 for like past 2 years now..
2020-05-10 00:26
Yeah they've been prety popular since their great performance with 3Dmax even though the roster changed, it's the same core
2020-05-10 02:14
3 FRENCH TEAMS !!!!!
2020-05-09 23:31
POG
2020-05-10 01:51
#19
 | 
Czech Republic PaYaB 
rip fnatic and mouz, EPL finalists to losing vs tier3 teams..
2020-05-09 23:32
#23
 | 
France Uexo 
Let's goo
2020-05-09 23:32
#24
 | 
United Kingdom raz0r_cs 
Shitty tournament format. Shitty performance from a team that can do so much better. Ridiculous.
2020-05-09 23:32
if u can't beat 2 teams that are way way worse than u there's no excuse, salty fnatic fan :) I feel bad for them too but losing to 4 teams worse than u, 2 of them which you're the clear favorites in ence and dignitas (tho ex nip vs fnatic is always intense) they deserve to go out ik it's online cs but faze and astralis are two teams doing it right rn
2020-05-09 23:36
#44
 | 
Israel M1xonfire 
He literally said "Shitty performance from a team that can do so much better". What about that implies that they didn't deserve to go out? Seems to me like you are the salty one here
2020-05-09 23:41
#107
twist | 
Spain Shumrud 
old fnatic logo i miss that
2020-05-10 08:48
#122
 | 
Israel M1xonfire 
I cri mens
2020-05-10 11:32
#142
 | 
United Kingdom raz0r_cs 
Thank you. That was exactly my point.
2020-05-10 20:14
Don't lose to Dig, ENCE and your map pick to heretics next time
2020-05-09 23:44
#52
 | 
Israel M1xonfire 
Isn't that literally what he said? You rephrasing it just makes you sound like a c**t.
2020-05-09 23:45
Sorry
2020-05-10 00:09
#27
Xyp9x | 
Denmark Khronov 
fnatic one week era axaxaxaxaxaxa
2020-05-09 23:32
#60
 | 
Ivory Coast tyndlort 
one week? it was only a few hours, hahaha
2020-05-09 23:50
#29
trk | 
Brazil NahT_ 
LOL
2020-05-09 23:33
#30
 | 
United Kingdom craZy_y0 
No round difference tiebreakers at all? Fnatic had the highest round difference and they had a positive one compared to ENCE and Heretics, that sucks. Nonetheless, Heretics did upset a couple of top teams and they deserve a shot in the playoffs. EDIT: I forgot it was based off head-to-head results, that clears things up a lot more now!
2020-05-09 23:34
#77
 | 
Belgium Ipufobanned 
flair checks out map difference before round difference
2020-05-10 00:21
Lmao
2020-05-09 23:33
Fnatic era kekw Admit it! There will be no era anymore. Every team will fuck up after 1 or 2 successful events
2020-05-09 23:34
+1 except astralis, they'll just keep getting close but choke in semis like they used to. hope they don't this time
2020-05-09 23:37
+1
2020-05-09 23:45
#56
 | 
Denmark Eagle3y3z 
4 majors?...
2020-05-09 23:47
#34
 | 
Hungary subzera 
lol cya ence
2020-05-09 23:36
#35
 | 
Bulgaria GNMitev 
All the time golden is 20+ frags less than his teammates. Fnatic ....
2020-05-09 23:36
"fNaTiC tOp 1" KEKW
2020-05-09 23:38
#40
s1mple | 
Turkey kad1rb 
flukenatic
2020-05-09 23:39
#43
 | 
Finland Nollegee 
Ence had a great game against astralis could have been 2-0 for ence but that first map train loss on overtime was dissappointing.
2020-05-09 23:40
ence would have choked 2nd map then, you just know it xdd
2020-05-09 23:46
#65
 | 
Finland Nollegee 
Probably true
2020-05-09 23:58
EZ FRENCH LETSGO ALLEZHERETICS
2020-05-09 23:41
#53
 | 
Asia ElemeNt4ffff 
Is there any chance for other teams to go to major?
2020-05-09 23:45
there is still more events so for top team like fnatic it is not really that big deal, as this event alone decides nothing, you just collect points from it towards rio ranking, naturally good result would be better tho xd
2020-05-09 23:48
#128
 | 
Europe AlL1n 
And as here was post evry event finish gives you some points like 1st 600 2nd 400 3-8th but on side note as events go forward you will get more and more points for same places so you can top last event and get 2.5k points so this event is almost pointless.
2020-05-10 12:50
#139
 | 
Asia ElemeNt4ffff 
Oh tanx .fnatic ' lose almost pissed me off
2020-05-10 16:47
#55
Dosia | 
Europe topkek8 
ye, good question no major for fnatic or what >? What does this look like in practice?
2020-05-09 23:46
There should be 2 more events to gain even more RMR points. The ones with the most points get major slots. So Fnatic still have a chance
2020-05-09 23:52
#63
Dosia | 
Europe topkek8 
great, thanks for response m8 = )
2020-05-09 23:55
Herectics kekw
2020-05-09 23:48
fnatic lost 14-16 so many times. This costed them the play off spot, they need to stop losing so many rounds against eco or they wont win any event again
2020-05-09 23:48
#82
 | 
Russia NorthRussian 
They should kick JW cuz he doing to many misses with awp. Then olof was fnatic awp they was best. But JW is not that good than olof
2020-05-10 00:27
#110
 | 
Germany LeopoldLoewe 
No, that is not true. As soon as KRIMZ is not playing well, the team collapses because they need him to anker sides and be the perfect assistence-player he normaly is. This is unfortunal but they souldn´t kick anybody just because they didn´t reach one playoff... Just unlucky that it was the important one :)
2020-05-10 09:04
#64
Frankie | 
Ukraine d3adLY 
fnatic ahahahhahah XDXDXDXD fluke top 1
2020-05-09 23:55
#66
 | 
Spain Otanno 
#VAMOSHERETICS
2020-05-09 23:59
#67
apEX | 
France MarcoXY 
Lesgooooo
2020-05-10 00:01
EZ astralis
2020-05-10 00:08
#70
 | 
France SirC44 
Top 3-4 from group B will probably be kind of bad so likely to get 3 french teams in top 6 lol
2020-05-10 00:10
#74
 | 
Belgium Ipufobanned 
1.Vitality 2.Heretics 3.G2 4.faze/astralis/nip
2020-05-10 00:17
#71
KRIMZ | 
Sweden jimmyryd 
Should be a fkn tiebreaker. Unfair
2020-05-10 00:11
#72
 | 
Poland SebL 
Vitality made it? how? Heretics? wtf happened in that group XD? ENCE has potential but they need some kind of change if they want to comeback to being competitive. fnatic eliminated? fnatic? They looked like a TOP 1 team for me last weeks, and now they got eliminated by Vitality and Heretics? wtf even is that?
2020-05-10 00:13
#79
 | 
Russia NorthRussian 
Welcome to online cs
2020-05-10 00:24
#85
 | 
Poland SebL 
Yeah XD
2020-05-10 00:41
#73
 | 
Belgium Ipufobanned 
THE BEST SCENARIO
2020-05-10 00:16
#78
 | 
Russia NorthRussian 
"Top 1" axaxaxaxaxa
2020-05-10 00:23
#84
 | 
Philippines p0k1em0n 
Fnatic in just a week: -fallen from Rank 1 -eliminated from the major
2020-05-10 00:38
#86
Maka | 
France Barburo 
Not eliminated tho
2020-05-10 00:46
#89
 | 
Europe Juuzou_ 
I never really read into this new system. But fnatic is completely out now or?
2020-05-10 00:52
no mens)) more opportunity to qualify later
2020-05-10 04:35
#104
 | 
Europe Juuzou_ 
Okay good stuff. I lost interest in cs quite a bit and now with all the online stuff even more. So i dont really follow it closely.
2020-05-10 04:39
#90
kennyS | 
Canada KViitaz 
French CS is back pogchamp
2020-05-10 00:55
#91
flusha | 
Europe An0n0n 
Imagine wanting to go to a corona ridden Brazil. Fnatic and Ence 900iq.
2020-05-10 01:02
#93
 | 
Finland 0lter 
got to love round robin gj esl
2020-05-10 01:09
I don't understand the system Fnatic has positive round diff and lost against ENCE and Vitality So is losing against Dig what costs them here? I don't understand, to be fair, round robin sucks
2020-05-10 01:14
#112
 | 
Germany LeopoldLoewe 
HERETICS won more maps than ENCE and FNATIC: If the rounds would have counted, FNATIC would have been to the playoffs. I like the round robin part when every team is playing against every team, but the Map/Round Difference Part sucks, because as a team you don´t plan with winning maps, but machtes..
2020-05-10 09:11
Yeah idk Fnatic should've won against dig anyways, so it's their fault, not the system. Although they did beat Astralis, which imo is more important than qualifying atm.
2020-05-10 16:41
#147
 | 
Germany LeopoldLoewe 
Yeah, they fucked up. They shoukd have won one more matchup AT LEAST! But as a fnatic fan I learned to stay humble the last years. As long as they don´t panic and change the lineup in the next moths it is going to be fine.
2020-05-10 23:15
#95
 | 
Denmark clutchkongen 
where is that toxic kid k4rlsson that was talking shit about Astralis all last week.. xD
2020-05-10 01:23
#96
 | 
France p2l 
French CS is back
2020-05-10 01:48
Heretics lost more games then they won. If you are pleased with that then ok.
2020-05-10 11:26
Bad day for JW.
2020-05-10 02:13
#100
 | 
Malaysia 3letterslol 
Another reason why Astralis have the thickest most wrinkliest brains in the scene. Astralis have struggled against Fnatic recently and could guarantee them not making playoffs. Fnatic need ENCE to lose and need to beat NIP in order to make playoffs. Astralis could simply lose to ENCE to keep Fnatic out. In return, they let ENCE get overconfident with their "win" so if they face again Astralis show their true form, although ENCE is likely to lose to someone else. However, it doesn't stop there. Vitality 2-0'd Heretics and Astralis see this. Because of this there's a scenario where if NIP win and Astralis win, both ENCE and Fnatic don't make it out rather Vitality and Heretics take 3/4, even easier opponents. Astralis delay the second map to see if NIP forces a 3rd, they do, so Astralis let their own series go to 3 by giving ENCE map 2. They keep on delaying until it seems NIP will win and then finish ENCE off, kicking both teams out from playoff contention in return. If Fnatic were to pull it back against NIP, Astralis can lighten up on map 3, letting ENCE take it, still keeping Fnatic out from playoffs.
2020-05-10 02:23
If I were into conspiracy theories ... this above is indeed a good one !!! - It sure did Seem Like Astralis was playing “for something” lol
2020-05-10 09:01
That is called strategy and im into it big time. But they say that we gonna have even more tournaments to decide who is going to major right ? What does that mean exactly ? That for example Fnatic can still make it somehow to enter major ? Was this event which teams will end up in major or are just points ? I am kinda confused
2020-05-10 11:18
#133
 | 
Ivory Coast tyndlort 
its just for points. I think there are 2 more tournaments like this 1 before major.
2020-05-10 16:34
Then why everyone says " im happy for heretics " or " Fnatic didnt make it " ? Maybe this tournament was who will end up in major and the rest tours wont matter for the teams that "made it" with this one ? Im so confused seriously
2020-05-10 16:37
#138
 | 
Ivory Coast tyndlort 
they just didnt make it to the playoffs and the oportunity to achieve more points...the other 2 upcomming tournaments have even more points to share so they will definetly have more chances to qualifie. Take a moment and read this: esl-one.com/csgo/rio/road-to-rio/
2020-05-10 16:45
Thanks for all your info, really appreciated.
2020-05-10 18:15
#141
 | 
Ivory Coast tyndlort 
np m8
2020-05-10 18:58
#101
jR | 
Other k23_puetz 
so happy for Heretics.
2020-05-10 04:11
forze, ence, fnatic eliminated! SUPER pros SPIRIT, HERETICS, FURIA are through, lez go! many wow, such pro, unreal! gg
2020-05-10 04:15
Online CS is showing some interesting results as teams have shown improved performance
2020-05-10 05:27
Lul fnatic Helo Swedish fans wottup real top 1 kek
2020-05-10 08:30
+1
2020-05-10 10:39
#119
 | 
United States clockworkk 
navi might get eliminated too so don't laugh too early lmao
2020-05-10 11:17
Hahahah I am not mad about that But I have met numerous number of fnatic fans saying they are real no. 1 giving explanation and when I prove them wrong they start going towards my country lmao
2020-05-10 15:29
#132
 | 
United States clockworkk 
tbh fnatic could still be a top 1 team they just got unlucky this time I mean they're more top 1 than Astralis
2020-05-10 15:30
This is what I am talking about Stop it Online cs is not fair Anyone can top rn
2020-05-10 20:15
#145
 | 
United States clockworkk 
yeah it's kinda shitty but it is what it is rn can't wait for Cologne
2020-05-10 20:23
same but dreamhack is starting on may19th so pretty excited about that also as top team come together rather than aimers tbh i hate online cs and it is boring cus it favours aimers rarther than teamplay sometimes csgo is a team game
2020-05-11 09:42
#113
twist | 
Spain Shumrud 
#VAMOSSCREAM'SLILBRO
2020-05-10 09:24
geez Complexity is bad, man
2020-05-10 10:35
I do not understand something. The teams that made it to playoffs are 100% into major ? They say that we gonna have even more events to decide the total RMR points so what is going on exactly ? Anyone with knowledge ? Thank you.
2020-05-10 11:14
#144
 | 
Indonesia coffstr 
#125
2020-05-10 20:20
Ty
2020-05-10 20:31
Dont like it when teams lose more games then they win and still get to playoffs. Heretics very lucky btw.
2020-05-10 11:25
#124
 | 
Indonesia Exodd 
so ence and fnatic won't make it to the major? I'm still confused by how this works
2020-05-10 12:03
#125
 | 
Czech Republic PaYaB 
There are 3 rtr tournaments and this one has the lowest amount of points in the pool. Teams get some points from the Berlin major placement aswell. And from what I know there is 11 spots for EU teams.
2020-05-10 12:05
Fnatic era even worst than last year liquid era. KEKW
2020-05-10 12:18
#129
 | 
Spain BlaNcoW 
fnatic era LUL
2020-05-10 13:02
#130
 | 
Croatia cLutcheR7 
Good for French RIP for the Swedes. I love Fnatic
2020-05-10 14:24
This is stupid to have only 4 teams from EU... CIS and NA are freaking noobs.. Just few proper teams.
2020-05-10 16:37
It's like EURO football vs. World cup... So many crappy teams in world cup who wouldn't never deserve to participate.
2020-05-10 16:38
Login or register to add your comment to the discussion.