ESEA suspends five players implicated in leaked recording

Three former Rebirth members and two OCG players will be unable to compete on ESEA as ESIC complete their investigation.

ESEA has announced the suspension of five players from its platform amid an ongoing investigation into match-fixing in North America from the Esports Integrity Commission (ESIC). The news comes in the aftermath of a transcript released by Dust2.us on Friday in which three former Rebirth members openly discussed plans to fix two matches in ESEA MDL Season 35.

Sebastian "⁠retchy⁠" Tropiano and Carson "⁠nosraC⁠" O'Reilly, two players currently playing for ChocoCheck, were suspended alongside their former teammate Kevin "⁠4pack⁠" Przypasniak. OCG members Alex "⁠vek⁠" Voynov and David "⁠J0LZ⁠" Jolin were also handed suspensions, the former being mentioned by retchy as "agreeing to radar" and the latter as "being okay with it." All five players are currently banned on ESEA until May 3 for a "Gambling Violation."

vek has been suspended by ESEA

The suspensions will have an impact on the current season of ESEA Premier as both teams are slated to compete in the playoffs, starting on April 13. ChocoCheck currently have enough members on their roster to play with two-stand-ins, whereas OCG have no additional players and will have to hope for an exception from ESEA to add additional members.

The announcement from ESEA is the first action taken upon North American players in a year-long investigation into match-fixing in the region, with ESIC set to officially release its first report within the next ten days.

On Wednesday, ESIC Commissioner Ian Smith revealed that the Federal Bureau of Investigation (FBI) was now involved in the ongoing investigation, focused on a subset of players who were bribed by outside "betting syndicates" in order to fix matches in an organised fashion.

The following five players are suspended until ESIC concludes its investigation:

Canada Sebastian "⁠retchy⁠" Tropiano - ChocoCheck
United States Carson "⁠nosraC⁠" O'Reilly - ChocoCheck
United States Kevin "⁠4pack⁠" Przypasniak - inactive
Canada Alex "⁠vek⁠" Voynov - OCG
Canada David "⁠J0LZ⁠" Jolin - OCG

Canada Alex 'vek' Voynov
Alex 'vek' Voynov
Age:
20
Team:
No team
Rating 1.0:
0.88
Maps played:
188
KPR:
0.64
DPR:
0.75
Canada Sebastian 'retchy' Tropiano
Sebastian 'retchy' Tropiano
Age:
22
Team:
No team
Rating 1.0:
0.92
Maps played:
222
KPR:
0.67
DPR:
0.75
United States Kevin '4pack' Przypasniak
Kevin '4pack' Przypasniak
Age:
20
Team:
No team
Rating 1.0:
1.06
Maps played:
228
KPR:
0.76
DPR:
0.72
Canada David 'J0LZ' Jolin
David 'J0LZ' Jolin
Age:
21
Team:
No team
Rating 1.0:
0.99
Maps played:
216
KPR:
0.70
DPR:
0.71
United States Carson 'nosraC' O'Reilly
Carson 'nosraC' O'Reilly
Age:
21
Team:
Rating 1.0:
0.94
Maps played:
277
KPR:
0.66
DPR:
0.71
#1
 | 
Poland Cryzilian
Deserved. Next stop: prison for life.
2021-04-03 22:39
27 replies
Lets go NA
2021-04-03 22:44
3 replies
Free swag dude is hardstuck in valorant tier 3
2021-04-04 10:44
2 replies
he just signed with tsm a couple days ago
2021-04-04 21:15
1 reply
#179
 | 
United States juraf|
yeah tsm t3
2021-04-04 23:19
The least they deserve.
2021-04-03 22:44
New valorat players
2021-04-03 22:44
6 replies
#31
 | 
Poland Cryzilian
No one is gonna pick them up
2021-04-03 22:45
5 replies
oh yea? Matty is also banned from Valve events for matchfixing aaaaaand. Plays for a Club Brugge
2021-04-03 23:00
2 replies
Ikr Club Brugge has played in so many t1-2 events lately
2021-04-04 13:09
1 reply
hashdahsdhasdh +1
2021-04-04 17:19
tell that to people like brax and steel
2021-04-03 23:31
Steel got picked up xd
2021-04-04 05:39
Doubt
2021-04-03 22:46
1 month bans, that's ridiculous, said it before, these players are being protecting by people within the orgs, faceit and esea. players with low karma get longer bans.
2021-04-03 23:22
10 replies
#93
 | 
Czech Republic JakamanCZ
1 month ban?? Where did you get this...they are banned untill the investigation is complete, implying further bans will be issued once it is competed.
2021-04-03 23:47
7 replies
it's written right there in the article with a link to esea where it states that the players in question are banned until 3rd of may, but yeah i think you're right
2021-04-04 00:03
2 replies
#109
 | 
Czech Republic JakamanCZ
They just banned them because the recordings "leaked" .... the recordings are part of the investigation which will end soon, they will receive the ban than by ESIC, and other TOs, maybe Valve and hopefully the FBI banhammer will also smash lol
2021-04-04 00:45
1 reply
Yeah you are right. The original tweets by ESEA are more clear on it than this article.
2021-04-04 00:46
a 1 month ban is not even a slap on the wrist, regardless, i 100% believe these players have peers within esea and faceit management that are protecting them. if a boxer gets caught throwing a match his license is permanently suspended and he or she can do time. people do serious time for match fixing any sport that can be legally bet on. but here we have the company whom sponsors, host, develops the league in which they clearly match fixed in is like its ok fellas we understand you were pressured and it was a mistake. no these morons committed a real world crime and should be punished appropriately.
2021-04-04 00:24
3 replies
#108
 | 
Czech Republic JakamanCZ
What part of "they will receive their ban when the investigation is complete" you didn´t understand? They are suspended now untill the investigation is complete (which is said to be in two weeks or so) after that they will actaully receive their ban. They won´t be banned just for a month, this is just to prevent them playing untill they actually receive the ban.
2021-04-04 00:41
1 reply
you are right, i just read the 1 month ban section and assumed.
2021-04-04 01:45
#138
 | 
Argentina Retegui
A boxer can be suspended? What about the gloves of Tyson Fury vs Dw
2021-04-04 10:13
yeah lol i couldn't believe when i read it :DDD a MONTH????
2021-04-04 00:01
1 reply
shit is absurd
2021-04-04 00:25
#130
 | 
Europe Cirros_V2
At least they should have the case in a court
2021-04-04 08:41
YEAH!!!!!
2021-04-04 08:48
yes, direct to jail no $200 for passing go
2021-04-04 11:18
come on ! they are innocent #freebrax
2021-04-03 22:41
#3
 | 
United States Revlied
Deserved
2021-04-03 22:38
#4
 | 
Estonia RopzTop1
Long time coming
2021-04-03 22:39
#5
 | 
United States NA_KEKW
Go NA
2021-04-03 22:38
#6
 | 
India procax
Oof
2021-04-03 22:39
#7
 | 
Sweden AFCHannes
OMG NA what a suprise...
2021-04-03 22:39
3 replies
It’s usualy aussies
2021-04-03 22:46
2 replies
no man... do you call it aussie nades? iiiiiihh dont think so!
2021-04-04 08:23
#152
 | 
Australia Feyr
It's only usually Aussies because ESIC doesn't have the resources to target anywhere else. The match fixing and betting scandals are more then likely FAR bigger in EU and NA then in Australia. If you kept up with the people who were banned in AUS, a VAST number of them have put in for a review as they didn't even bet in their leagues, but rather on international games and were still banned for it. ESIC has missed EVERY promised deadline since banning them. Now I'm not condoning the acts, the betting, the players who bet against themselves etc. What I'm saying is, this was rife across the entire scene, AUS is just the example maker.
2021-04-04 11:52
RIP ChocoCheck, such an exciting team ;(
2021-04-03 22:39
2 replies
#87
 | 
United States EDBX
Cxzi can't catch a break
2021-04-03 23:37
1 reply
Poor guy
2021-04-04 01:54
Deserved
2021-04-03 22:39
#10
 | 
Europe t.o.p
Ok
2021-04-03 22:39
Deserved
2021-04-03 22:39
oi
2021-04-03 22:39
Why isnt leaf banned?
2021-04-03 22:39
1 reply
banning him now is pointless, as he's playing valorant now
2021-04-04 10:37
#14
 | 
United Kingdom tank6123
na cs
2021-04-03 22:39
Deserved, sad for NA scene tho
2021-04-03 22:40
lol
2021-04-03 22:40
#17
 | 
Finland klnv
this still won't do shit for them
2021-04-03 22:40
NA CS LUL
2021-04-03 22:40
leaf when ??
2021-04-03 22:40
9 replies
He is in Valorant so won't even matter that much anylonger
2021-04-03 22:42
4 replies
I don't think he is allowed to play valorant from prison (if the FBI is involved)
2021-04-03 22:44
2 replies
Probaly true xD
2021-04-03 22:46
Fair point.
2021-04-03 23:12
Riot just housing washed up pros, trash players and criminals. What a scene! lol
2021-04-03 22:45
When did leaf throw?
2021-04-03 23:17
3 replies
They are hackusating him because of being such a shitnoob themselves and not understanding how cheats or the game works)))
2021-04-04 15:11
2 replies
But this is throwing investigation wtf? Even if he was cheating this investigation has nothing to do with this.
2021-04-04 16:01
1 reply
Yeah idk its mad br team fans thats all
2021-04-04 18:07
cya!
2021-04-03 22:41
At least there friend curry didn't so yay
2021-04-03 22:42
#22
 | 
Australia vamped
You’d think after the iBP saga these NA players would realise the risk ain’t worth the reward.
2021-04-03 22:42
6 replies
#35
 | 
United States ekwi
to be fair, they're like tier 4 players (even by NA standards probably, so probably tier 5 in EU) who were never going to advance to greater teams. the risk was probably worth it for them just because this is where their career more or less plateaus, so they decided to be unethical, mortgage their reputation, and do this sort of thing
2021-04-03 22:45
#36
 | 
Serbia XD___
unlike ibp, these player had no future in cs with online era and what is happening in NA rn. So for ibp years of tier 1 salary and sponsors were totally not worth the fix but for these orgless players thousands of dollars that they took were totally worth it.
2021-04-03 22:45
4 replies
#112
 | 
Canada 1vitAl
iBP didn't even have a good salary. During that year T1 salary was about as bad as Tier 3-4 salary is today.
2021-04-04 00:52
3 replies
#114
 | 
Serbia XD___
yes, but scene had a healthy grow back than and if they didnt throw soon enough they would have had 10k+ if they continued being good.
2021-04-04 01:26
1 reply
Yeah, but they had to sleep on couches and had trouble to pay for good meals. They had to pay for their travel expenses and everthing at the time and they were not winning enough when they did it. Imagine you have to pay for everything, while having no salary and travel across the country at your expense to try to get the prize money. Na cs was really poor and at the time, there was no regulation on betting pixel arts.
2021-04-04 14:49
before that happened they were going to sign with eg adn hiko was going to join them
2021-04-05 20:02
Literally gonna be just Liquid left in NA in a few months..
2021-04-03 22:43
how come they dont goto jail and all the kangaroos were sent to jail for this
2021-04-03 22:44
#27
 | 
Ireland IX!
hope you like the gruel they give you in Sing Sing, boys
2021-04-03 22:44
NA scene HAHAHAHAHAH JOKE SCENE HAHAHAHA
2021-04-03 22:45
Idk abt 4pack. Didn't at all sound like he wanted in on it. But good riddance to the other 4 they deserve no place in esports
2021-04-03 22:45
2 replies
That’s just one instance, mate. There are several more that haven’t been publicly released.
2021-04-03 22:48
hltv.org/matches/2342004/blood-sweat-and.. I am sure that in this match, 4pack wanted to do it.
2021-04-03 23:27
#37
 | 
United States Gonginator
I think the ban should be longer than just 1 month. They can come back and do the same thing all over again. They probably won't even learn anything from this. A longer ban is warranted in the hopes that they will learn from their mistake and actually help to keep the NA CSGO scene alive.
2021-04-03 22:46
4 replies
Yo le noob, Use your brain cells pls. What part of «The bans will be handed once the investigation is concluded » do you not understand??? This month ban is just to prevent them from playing before the longer bans are issued. Damn I’m starting to understand why NA players would tell themselves its a good idea to throw two months after an hltv article revealing a massive investigation on NA MDL. You guys are not the brightest bulbs of the bunch huh?
2021-04-04 10:28
3 replies
Lol silly me for totally misunderstanding the article upon my initial view. Thanks for the correction! It's good to know that this is only a temporary ban assuming that they are rightfully punished in the future. Although you could ditch the condescending attitude / tone - totally un-necessary. One mistake makes someone and their entire country stupid I guess. I never said I was the smartest person nor that the U.S. was the smartest country. Minus your attitude, I appreciate the correction :)
2021-04-04 12:51
2 replies
Well it’s just that if you look at the other comments of the article, A LOT of Americans seem to have misunderstood like you. I wasn’t targeting you as an individual but maybe you should pay a little more attention to details. ^^
2021-04-04 14:24
1 reply
I definitely should lol. I have a bad habit of reading or watching things online when I'm tired. Since you called me Le Noob, am I part of your group since you are LeDiplomate? <3
2021-04-04 17:26
#40
cu | 
Albania bizhuy
Good fucking riddance
2021-04-03 22:46
Only for a fucking month? They should be banned for life wtf is this bullshit. Regardless of the investigation, the transcript is damning enough for them to never step foot on the client again
2021-04-03 22:47
2 replies
Yo le noob, Look just two comments above.
2021-04-04 10:30
1 reply
Did you even read my comment? “Regardless of the investigation” I don’t give a shit, they obviously had intentions to throw, said they’ve done it before, and also implicated the opposing team’s IGL. Ban them for life no questions. You don’t need the FBI to tell you they were going to throw, stop clinging to authority you French fuck
2021-04-04 18:22
#44
 | 
Canada roylin
who?
2021-04-03 22:48
#45
 | 
China HEIDASHUAi
axaxaxaxaxaxa Deserved, now investigate Asian cs
2021-04-03 22:49
#46
sausol | 
Switzerland x676
Now go to Valorant same as all cheaters and match fixers
2021-04-03 22:52
#47
 | 
Luxembourg x1fy
New players for valorante
2021-04-03 22:54
ALL ESEA NA MDL PLAYERS was matchfixing atleast once BAN THEM ALL PLS
2021-04-03 22:55
1 reply
#104
 | 
Sweden Zackst3rz
+1
2021-04-04 00:17
BUT THERE IS NO MATCHFIXING IN CSGO???
2021-04-03 22:55
who ?
2021-04-03 22:57
deserved
2021-04-03 23:03
why did vek look like a 40 year old pedophile
2021-04-03 23:04
100% deserved
2021-04-03 23:06
Deserved
2021-04-03 23:10
This warrants a way longer ban.
2021-04-03 23:10
1 reply
#62
 | 
Lebanon Dogman69
its a suspension not a ban
2021-04-03 23:16
Just a month?
2021-04-03 23:17
3 replies
Will probably be extended when the investigation is completed.
2021-04-03 23:22
1 reply
My guess also. If they are found to have done this and maybe even done so before, then it will be something more substantial.
2021-04-03 23:33
2021-04-04 10:30
still allowed to play NA FPL btw. way to go faceit
2021-04-03 23:17
Hahaha FBI is coming
2021-04-03 23:18
Just wait until they get into all the players who switched to Valorant. Bye bye Marved, Shanks, and others.
2021-04-03 23:19
lul NA CS xD
2021-04-03 23:24
Electric chair
2021-04-03 23:30
#85
 | 
United States Wafftop
Lol, they had warnings from iBP screwing themselves over for life, yet they still did it.
2021-04-03 23:36
Don't drop the soap!
2021-04-03 23:45
thanks god
2021-04-03 23:52
IBP died for this to happen again
2021-04-03 23:56
good riddance
2021-04-03 23:57
NA CS OMEGALUL
2021-04-04 00:00
Good. Hope they serve some jail time for this shit too. Fuck matchfixers
2021-04-04 00:02
no namers in prison but others bound to big orgs still walkin Im sure
2021-04-04 00:17
You know the best part about these people is they probably lack education because they've played this game continuously non stop for so long, it's great to know they will struggle to pursue some better places that track criminal activity
2021-04-04 01:07
It's a shame really, these young players had many promising throws ahead of them
2021-04-04 01:44
1 reply
#161
 | 
Azerbaijan Talley
all those potential big throws thrown away, what a waste.
2021-04-04 14:18
lmfaooo
2021-04-04 01:46
I use to believe NA CS wasn't so shit, But i see now that it's absolute shit and filled with fucking scumbags. Kill NA CS.
2021-04-04 01:47
8 replies
#121
 | 
United States BGS
Yes. Just wish a region death in a game that will severely hurt the financial impact of the game overall. Makes sense.
2021-04-04 02:24
5 replies
Yeah tier 5 players really pulling in that money for vulva. All the smart NA orgs have already left for the EU. You're just another hanger on boi.
2021-04-04 09:07
4 replies
#175
 | 
United States BGS
lmao you use the computer to troll people. Your time is so worthless. Feel bad.
2021-04-04 19:37
3 replies
I'm not trolling you. Please explain how Tier 5 CS is pulling in the money for the NA scene. NA scene does not in anyway = copies of CSGO sold so give me some other burger brain logic on how NA scene kills the game overall, News for you NA isn't the center of the world. Third worlder.
2021-04-04 20:25
2 replies
#177
 | 
United States BGS
You must be 15 years old or somewhere in that range if you don't think losing North America would be a devastating loss. You must not know how money works. This isn't about N/A being the best country in the world my man... stop being so angry at the world. If E/U and N/A were flipped and we were losing E/U it would be the same exact thing. A place of that magnitude that has had that much impact on a game will ALWAYS hurt the scene. Kind of like how Asia was never big into CS. That isn't good. Good luck having a world wide scene without N/A and most of Asia. Seems logical to me.
2021-04-04 21:05
1 reply
No pal im well into my 30's, Resorting to age already tells me the kinda of no spine you are. The game has already lost NA and nothing has changed and nothing will. People don't buy CS because of a team or a player, they buy it for the game you absolute tool. The rest of your incoherent ramblings are whataboutisms which are the main point of any smooth brains arguments. EU is not NA, EU is established in Esports NA is barely a thing and it's taken 30 years to get to this no where point. I find it hilarious you still think NA is something special, How many majors for NA? You're a joke on the world stage and the LAN stage USA.
2021-04-04 23:31
#122
 | 
Canada reeeZ75
wait till you find out about the Chinese esports scene
2021-04-04 03:06
1 reply
Yo le noob, The thing is matchfixing in Asia is not a bunch of low iq dudes trying to bonus the month, it’s used by the Chinese triads to whitewash money. Anyone who starts to investigate into it will not live long enough to tell the tale.
2021-04-04 10:34
#120
 | 
United States BGS
Yes. Just wish a region death in a game that will severely hurt the financial impact of the game overall. Makes sense.
2021-04-04 02:24
Jolz on lan? I arent think that
2021-04-04 03:43
americans are a bad influence on canadians
2021-04-04 03:49
30 day ban LUL
2021-04-04 04:40
1 reply
2021-04-04 10:35
america was populated by the trash, morons and retards no one wanted in EU anymore due to that historic fact this story is not surprising at all
2021-04-04 08:18
1 reply
You act like this isn't happening in EU...
2021-04-04 18:27
expected
2021-04-04 08:25
#132
 | 
Canada AyyyJayyy
buncha no names, dgaf
2021-04-04 09:07
suspended just until the may? are you serious?
2021-04-04 09:28
1 reply
2021-04-04 10:36
Disgusting matchfixers ruining integrity
2021-04-04 09:38
why would they fix the match on voice chat wtf, they could just say in discord or isnta lets bet on the opposite team and lose the match
2021-04-04 09:40
1 reply
Yo le noob, Thank god you are not matchfixing, you’d literally get caught before even starting. Your’e either so naive or legit brain damaged to think that discord or insta will protect your messages, especially given that the FBI is involved. They were on TeamSpeak btw, and if 4pack didn’t record it this evidence would have never existed. Using Telegram would have been the safest way to do it but they were too low iq I guess.
2021-04-04 10:40
Deserved as fuck
2021-04-04 10:10
lazy kids
2021-04-04 10:40
Only one month ban for matchfixing? What the actual fuck, that's pathetic!
2021-04-04 11:50
ESL are you joking? ban und til 3 May? What about charges?? what about civil charges?? what about bann forever?
2021-04-04 12:30
2 replies
don't you worry about the ban duration, they will most likely get jail time so it doesn't matter, don't think they will compete again anyways and if they decide to come back it's in valorant
2021-04-04 14:05
1 reply
I dunno. In USA you can make deals etc. Probably non of them go to prison when they make deals.
2021-04-04 16:42
TYPICAL NA
2021-04-04 13:51
the worst part is, j0lz wasn't even that bad 4pack wasn't the worst player, but he was always very toxic and cocky, trashtalked players on higher level than him etc deserved bans but when it was all happening it was all clear as day, expecting another 10 bans AT LEAST, if not 20. NA MDL has always been fishy af.
2021-04-04 14:23
bet these guys are shitting their pants right now karma coming to get ya
2021-04-04 15:08
Who? Kkkkkkk
2021-04-05 01:01
FBI involved? lmao
2021-04-05 07:47
should be permabanned
2021-04-06 20:18
Login or register to add your comment to the discussion.